عدالت٬علم٬اعتدال٬امید و خدا گرایی

خدایی شدن هدف است نه زندگی برای مشغولیات دنیا٬ و لحظه ها فرصتی است برای رسیدن به خدا ... ( وبلاگ ندای عدالت )

عدالت٬علم٬اعتدال٬امید و خدا گرایی

خدایی شدن هدف است نه زندگی برای مشغولیات دنیا٬ و لحظه ها فرصتی است برای رسیدن به خدا ... ( وبلاگ ندای عدالت )

کتاب (امدادهای غیبی در زندگی بشر)

۲.  امدادهای غیبی در زندگی بشر به ضمیمه چهار مقاله دیگر، نوشته : استاد شهید مرتضی مطهری ناشر : انتشارات صدرا

 

الف ) خورشید دین هرگز غروب نمی‏کند: 

 

استاد مطهری روز مبعث خاتم الانبیاء را روز توحید و به همین جهت روز آزادی بشر می داند، همچنین ایشان این عید سعید را روز رستاخیز جهان انسانی و روز عقل و علم معرفی می کند.

 

"این‏ دنیای ما دنیای تغییر و تحول است ، در این دنیا و از این اموری که ما به‏ چشم خود می‏بینیم هیچ چیزی نیست که برای همیشه باقی بماند ، همه چیز عوض‏ می‏شود ، کهنه می‏شود ، برچیده می‏شود ، دوران عمرش منقضی می‏شود ، و به‏ نهایت می‏رسد . آیا دین نیز همین طور است ؟ آیا دین در تاریخ بشر دوره‏ بخصوصی دارد که اگر آن دوره بخصوص گذشت ، دین هم حتما و به حکم جبر باید برود و جای خود را به چیز دیگری بدهد ؟ یا اینطور نیست ؟ برای‏ همیشه در میان مردم باقی خواهد بود ، هر اندازه علیه دین نهضت و قیام‏ بشود باز دین به شکل دیگر ظاهر می‏شود."

 

  

 

"این را که دین مردنی نیست می‏خواهم‏ بر پایه علمی برای شما بیان کنم که طبق قانون طبیعت چه چیز در دنیا از میان رفتنی است و چه چیز برای همیشه باقی خواهد ماند !پدیده‏های اجتماعی در مدتی که باقی هستند حتما باید با خواسته‏های بشر تطبیق کنند . به این معنی که یا خود آن پدیده‏ها خواسته بشر باشند و یا تأمین کننده خواسته‏های بشر بوده باشند."

 

"در میان خواسته‏های بشر باز دو جور خواسته داریم : خواسته‏های طبیعی و خواسته‏های غیر طبیعی ، یعنی اعتیادی . خواسته‏های طبیعی آن چیزهائی است‏ که ناشی از ساختمان طبیعی بشر است ، یک سلسله امور است که هر بشری به‏ موجب آنکه بشر است خواهان آنهاست ، و رمز آنها را هم هنوز کسی مدعی‏ نشده که کشف کرده است . مثلا بشر علاقمند به تحقیق و کاوش علمی است. یک سلسله خواسته‏های دیگری هم در میان بسیاری از افراد بشر هست که اعتیادات نامیده می‏شوند . اعتیادات‏ قابل ترک دادن و عوض کردن است . عده کثیری به سیگار عادت دارند و از آنها کمتر به مشروب و تریاک عادت دارنداینها کم کم بصورت خواسته در می‏آید و انسان به همان اندازه که یک امر طبیعی را می‏خواهد این امری را که طبیعت‏ ثانوی او شده است ، می‏خواهد . اما این خواسته‏ها مصنوعی است لذا قابل‏ ترک دادن است اما امور طبیعی اینطور نیست ، قابل ترک دادن نیست ، جلوی یک نسل را اگر بگیریم نسل بعدی خودش بدنبال او می‏رود ، به عنوان مثال : در اوائل کمونیسم تنها موضوع اشتراک مال مطرح نبود ، موضوع از میان‏ رفتن اصول خانوادگی هم در بین بود ، تحت عنوان اینکه اختصاص هر جا که‏ باشد سبب بدبختی بشر است ، چه بصورت مالکیت مال و ثروت و چه بصورت‏ اختصاص زن و شوهری ، ولی این موضوع نتوانست در دنیا جائی برای خودش‏ باز کند . چرا ؟ برای اینکه علاقه به تشکیل خانواده علاقه فطری است ."

 

"اگر دین بخواهد در این دنیا باقی بماند باید دارای یکی از این‏ دو خاصیتی که عرض کردم بوده باشد یا باید در نهاد بشر جای داشته باشد ، در ژرفنای فطرت جا داشته باشدیا لااقل اگر خودش خواسته طبیعی بشر نیست ، باید وسیله باشد ، باید تأمین کننده خواسته یا خواسته‏های دیگر بشر باشد آن هم بدین شکل که تأمین کننده‏ منحصر بفرد باشد."

 

"اتفاقا دین هر دو خاصیت را دارد ، یعنی هم جزو نهاد بشر است ، جزو خواسته‏های فطری و عاطفی بشر است و هم از لحاظ تأمین حوائج و خواسته‏های‏ بشری مقامی را دارد که جانشین ندارد و اگر تحلیل کنیم معلوم می‏شود اصلا امکان‏ ندارد چیز دیگری جایش را بگیرد ."

 

"زمانی خیال می‏کردند اگر تمدن پیشرفت کرد دیگر جائی‏ برای دین نیست ، امروز دیگر معلوم شده که پیشرفت علم و تمدن نیازی را که بشر به دین برای یک زندگی خوب دارد رفع نمی‏کند بشر هم از لحاظ شخصی‏ احتیاج به دین دارد و هم از لحاظ اجتماعی نیازمند دین است. رکن اساسی در اجتماعات بشری اخلاق است و قانون ، اجتماع قانون و اخلاق‏ می‏خواهد و پشتوانه قانون و اخلاق هم فقط و فقط دین است ."

 

"علل اعراض گروه‏ زیادی از مردم از دین چیست ؟!! این سؤال مخصوصا برای کسانی که توجه به خدا و دیانت را امری فطری می‏دانند بیشتر طرح می‏شود."

 

"در کتاب " اثبات وجود خدا " که مجموعه مقالاتی است از عده‏ای‏ دانشمندان در باره خدا ، مقاله‏ای است تحت عنوان " بکار بردن روشهای‏ علمی " ، از یک دانشمند امریکائی بنام " والتر اسکارلند برگ " . این‏ مرد در مقدمه گفتار خود در باره علت عدم ایمان بعضی از دانشمندان بخدا بحث می‏کند. این دانشمند دو علت برای اعراض از دین و خدا ذکر کرده است : یکی‏ نامساعد بودن بعضی از محیطهای اجتماعی که الزاما ماتریالیسم را یک عقیده‏ رسمی میشناساند . دیگر سوء تفاهمی که در مسئله خدا برای دانشمندان پیدا می‏شود . علت این سوء تفاهم آن است که فکر و عقیده خدا را در کودکی از کسانی فرا می‏گیرد که مدعی خداشناسی هستند ولی خدا را نمی‏شناسند ، ذات‏ خدا و صفات خدا و طرز دست اندرکار بودن خدا در کار عالم را طوری تعلیم‏ می‏کنند که با عقل و علم و منطق جور نمی‏آید ، یک مفهوم نامعقولی از خدا و دین بمردم تعلیم می‏کنند ، بدیهی است که دانشمند پس از آنکه با عقل و علم و منطق آشنا شد نمی‏تواند معانی و مفاهیم نا معقول و غیر منطقی را بپذیرد . ناچار آن ایمان نا معقول جای خود را در ذهن دانشمند به انکار و نفی میدهد و چون می‏پندارد عقیده بخدا جز بهمان شکل غیر منطقی نباید باشد منکر خدا می‏شود . این سخن ، سخن بسیار درستی است ، مسلما علت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده اینست که مفاهیم مذهبی و دینی بطرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است ، در واقع آن چیزی که آنها انکار می‏کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست ، چیز دیگری است."

 

"علت اعراض از دین منحصر به اینها نیست ، علتهای دیگر هم در کار است .یکی از چیزهائیکه موجب اعراض و تنفر مردم از خدا و دین و همه‏ معنویات می‏شود آلوده بودن محیط و غرق شدن افراد در شهوت پرستی و هوا پرستی است ، محیط آلوده همواره موجبات و تحریک شهوات و تن پروری و حیوان صفتی را فراهم می‏کند . بدیهی است که غرق شدن در شهوات پست‏ حیوانی با هرگونه احساس تعالی اعم از تعالی مذهبی یا اخلاقی یا علمی یا هنری منافات دارد . همه آنها را میمیراند."

 

"یکی دیگر از موجبات اعراض و روگرداندن از دین، جنگ و ستیزی است که‏ برخی از داعیان و مبلغان دینی بیخرد میان دین و سایر غرائز فطری و طبیعی‏ بشر ایجاد می‏کنند و دین را بجای اینکه مصلح و تعدیل کننده غرایز دیگر معرفی کنند آنرا ضد و منافی و دشمن سایر فطریات بشر معرفی می‏کنند .هیچ تمایل‏ بیهوده و لغوی که احتیاج به کشتن و میراندن داشته باشد در وجود بشر نهاده‏ نشده است . همچنانکه هیچ عضو لغو و بیهوده‏ای در بدن بشر خلق نشده است .یکی از مختصات دین اسلام این است که همه تمایلات‏ فطری انسان را در نظر گرفته . هیچ کدام را از قلم نینداخته و برای‏ هیچکدام سهم بیشتری از حق طبیعی آنها نداده است .بعضی از مقدس مابان و مدعیان تبلیغ دین ، به نام دین با همه چیز بجنگ‏ بر می‏خیزند ، شعارشان اینست اگر می‏خواهی دین داشته باشی پشت پا بزن به‏  همه چیز ، گرد مال و ثروت نگرد ترک حیثیت و مقام کن ، زن و فرزند را رها کن ، از علم بگریز که حجاب اکبر است و مایه گمراهی است ، شاد مباش و شادی نکن ، از خلق بگریز و بانزوا پناه ببر . و امثال اینها .بنابراین مسلما و قطعا مردم‏ به دین بدبین خواهند شد."

 

"مربیان دین باید اول بکوشند خودشان عالم و محقق و دین شناس بشوند و بنام دین مفاهیم و معانی نامعقولی در اذهان مردم وارد نکنند که همان‏ معانی نامعقول منشأ حرکتهای ضد دینی می‏شوند ، ثانیا در اصطلاح محیط بکوشند و از آلودگیهای محیط تا حدود امکان بکاهند ثالثا از همه مهمتر و بالاتر اینکه بنام دین و باسم دین با فطریات مردم معارضه و مبارزه نکنند آن‏ وقت است که خواهند دید مردم ( یدخلون فی دین الله افواجا) "

 

ب ) امدادهای غیبی در زندگی بشر:

 

"حدیث لطیفی هست مبنی بر اینکه علم در سه درجه است ، تعبیر حدیث‏ اینست که علم سه وجب است ، بشر همین که بوجب اول علم می‏رسد تکبر باو دست میدهد و همین که بوجب دوم میرسد تواضع و فروتنی باو دست میدهد زیرا معلومات خود را در برابر مجهولات ناچیز می‏بیند وقتی که بوجب سوم‏ میرسد می‏فهمد که هیچ چیز نمی‏فهمد و می‏گوید معلومم شد که هیچ معلوم نشد."

 

ج ) رشد اسلامی:

­­­­­­­

"رشد یعنی‏ لیاقت و شایستگی برای نگهداری و بهره برداری از امکانات و سرمایه‏هائی‏ که در اختیار انسان قرار داده شده است. یک تفاوت انسان و حیوان در همین مسأله رشد است ، که رشد حیوان رشد غریزی و رشد طبیعی است ولی رشد انسان رشد اکتسابی است."

 

"در مسأله رشد ، اول چیزی که لازم است مسئله‏ شناخت است. شرط اول و رکن اول رشد ، شناخت صحیح است . در درجه اول باید ببینیم آیا از وجود امکاناتی که خداوند تبارک و تعالی در اختیار ما قرار داده است و سرمایه‏هائی که در طول تاریخ پیدا کرده‏ایم‏ آگاه هستیم ؟ "

 

"بعد از مرحله شناخت ، مرحله قدرت ، لیاقت ، شایستگی ، توانائی برای‏ نگهداری و برای بهره برداری است."

 

"باید بدانیم که انواع مسئولیتها و انواع رشدها داریم ، رشد اخلاقی داریم ، رشد اجتماعی داریم ، رشد سیاسی داریم ، رشد ملی داریم ."

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی جمعه 18 اردیبهشت 1388 ساعت 05:31 ب.ظ http://spantman.blogsky.com

سلام
آخه چه روز توحیدی؟
مگر دیگه می شه به جهان اسلام توحید و برگردوند
مگر می شه از چند دستگی جلوگیری کرد
آخه این چه وحدت کلمه ایه که گویندگانش می خوان سر به تن دی گری نباشه
نکنه باورمون شده که می تونیم ادیان و مذاهب دیگرو تحمل کنیم
نکنه زیاد کتاب خوندیم
به هر حال موفق باشی
ببخشی دلم پر بود از جایی ریختم تو وبلاگ تو
ببخشید

مهیار جمعه 18 اردیبهشت 1388 ساعت 05:47 ب.ظ

سلام
وبلاگ خوبی دارید
تبادل لینک میکنید

فقط با رنک بالای 1 یک تبادل میکنم
مرکز دانلود برنامه وکرک
http://www.tafrihi.ir

اخباربازیگران هالیوود وایران
http://blog.tafrihi.com

وبا این ها هم با هر وبلاگ و سایتی تبادل میکنم
جدیدترین عکس های خنده دار
http://fun.tafrihi.com

جدیدترین اس ام اس
http://sms.tafrihi.com

خبر بدید
------------------------------------------
از این سایت هم دیدن کنید
بهترین سایت تفریحی برای جوانان ایرانی
www.tafrihi.com
----------------------------------

اگر به فکر کسب درامد هستید و سایت پر بازدید یا گروه دارید میتوانید با ما به صورت پورسانتی کار کنید و درامدتان را از شرکت ایران مارکت سنر به صورت مستقیم دریافت کنید
به این قسمت بروید و از طریق قسمت کسب درامد ثبت نام کنید
http://tafrihi.com/shop/
-------------------------------------------------
از فروشگاه ما هم دیدن کنید خوشحال می شویم
جدیدترین فیلم ها وکارتونها وبازی ها ونرم افزارهای روز دنیا
http://tafrihi.com/shop/
بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد