در این قسمت می خواهم گزیده ای از حدیث های مشهور و زیبا را بگذارم با ذکر مرجع. التماس دعا.
{ان الدنیا والآخرة عدوان متفاوتان، و سبیلان مختلفان، فمن احب الدنیا و تولاها ابغض الآخرة و عاداها، و هما بمنزلة المشرق والمغرب و ماش بینهما، کلما قرب من واحد بعد من الآخر، و هما بعد ضرتان}
{دنیا و آخرت دو دشمن آشتىناپذیر و دو راه مختلفند، پس کسى که دنیا را دوست دارد و به آن عشق ورزد آخرت را دشمن مىدارد و نسبتبه آن عداوت مىکند، و این دو همچون مشرق و مغربند، پوینده این دو راه هر گاه به یکى از دو طرف نزدیک شود از دیگرى دور گردد و آن دو همانند «هوو» هستند - که نوعا با هم ناسازگارند.}(نهج البلاغه، حکمت ۱۰۳)
{خذ من الدنیا ما اتاک، و تول عما تولى عنک، فان انت لمتفعل فاجمل فی الطلب.}
{از دنیا همان قدر بگیر که به تو مىرسد و آنچه از تو رو گرداند، نادیده بگیر و اگر نمىتوانى چنین باشى لااقل خواسته ات را کمتر کن.} (نهج البلاغه، حکمت 393)
{من طلب الدنیا طلبه الموت حتى یخرجه عنها، و من طلب الآخرة طلبته الدنیا حتى یستوفى رزقه منها.}
{آن که دنبال دنیا رود مرگ دنبالش مىرود تا او را از دنیا ببرد و آن که طالب آخرت است دنیا در طلبش مىرود تا رزقش را به او برساند.} (نهج البلاغه، حکمت ۴۳۱)
{منهومان لایشبعان: طالب علم، و طالب دنیا}.
{دو گرسنهاند که هرگز سیر نمىشوند: طالب دانش و طالب دنیا}.
)نهج البلاغه، حکمت ۴۵۷; الکافى ج1، ص۶۴)
{و قال (ع) فی صفة الدنیا: تغر و تضر و تمر، ان الله تعالى لمیرضها ثوابا لاولیائه، و لا عقابا لاعدائه، و ان اهل الدنیا کرکب بیناهم حلوا اذ صاح بهم سائقهم فارتحلوا .}
{امام (ع) در وصف پستى دنیا فرمود: دنیا فریب مىدهد، زیان مىرساند و مىگذرد; خداى تعالى نه دادن آن را پاداش براى دوستانش و نه گرفتنش را کیفر براى دشمنانش در نظر گرفته، به طور یقین اهل دنیا مانند کاروانى هستند که هنوز منزل نگرفتهاند که قافله سالار فریاد رحیل مىزند، سپس کوچ مىکنند.} (نهج البلاغه، حکمت ۴۱۵)
{من اصبح على الدنیا حزینا فقد اصبح لقضاء الله ساخطا...، و من لهج قلبه بحب الدنیا التاط، قلبه منها بثلاث: هم لا یغبه و حرص لایترکه، و امل لایدرکه.}
{کسى که به خاطر دنیا اندوهگین باشد از قضا و قدر الهى ناخشنود است... و آن که دلش با دوستى دنیا پیوند خورده باشد قلبش به سه چیز آلوده گردد: اندوهى که از او جدا نشود، حرصى که او را ترک نگوید و آرزویى که هیچ گاه به آن نخواهد رسید. }(نهج البلاغه، حکمت ۲۲۸; تذکرة الخواص، ص۱۴۴)
{احذروا الدنیا فانها غدارة خدوع، معطیة منوع، ملبسة نزوع، لایدوم رخاؤها، و لاینقضی عناؤها، و لایرکد بلاؤها}
{از زرق و برق دنیا برحذر باشید که دنیا خیانتکارى است فریبنده و نیرنگباز، بخشندهاى است منع کننده، پوشندهاى استبرهنه سازنده، آرامش آن بىدوام، مشکلاتش بىپایان و بلاهایش قطع ناشدنى است.} (نهج البلاغه، خطبه ۲۲۰)
{اهربوا من الدنیا، و اصرفوا قلوبکم عنها، فانها سجن المؤمن، حظه منها قلیل، و عقله بها علیل، و ناظره فیها کلیل}.
{از دنیا بگریزید و دلهایتان را از آن بگردانید زیرا که دنیا زندان مؤمن و بهرهاش کم، دلبسته به آن بیمار و نظر کننده در آن حیران و سرگردان است.}(غرر الحکم، ج۱، ص۱۵۰، ح۷۳)
{انک ان ادبرت عن الدنیا اقبلت.}
{به راستى که تو اگر از دنیا روى بگردانى، دنیا به تو روى خواهد آورد.}
(غرر الحکم، ج۱، ص۲۶۰، ح۱۴)
{کما ان الشمس واللیل لایجتمعان، کذلک حب الله و حب الدنیا لایجتمعان.}
{همان طور که روز و شب با هم جمع نمىشوند، محبتخدا و محبت دنیا با هم جمع نمىگردند.} (غرر الحکم، ج۲، ص۱۱۲، ح۲۵)
{لو عقل اهل الدنیا لخربت الدنیا}
{اگر اهل دنیا همه عاقل بودند [و فقط براى آخرت تلاش مىکردند [ قهرا دنیا ویران مىشد.} (غرر الحکم، ج۲، ص۱۴۲، ح۷)
امام صادق (ع) : از رسول خدا (ص) سوال شد محبوبترین مردم در پیشگاه خدا کیست ؟ پیامبر (ص) فرمود : کسی که بیشترین سود و خدمت را به مردم عرضه نماید. بحارالانوار جلد 73 صفحه 339
امام صادق (ع) : غیبت حسنات ( خوبی ها و نیکی ها ) را از بین می برد همانطور که آتش هیزم را از بین می برد. خداوند بزرگ به موسی وحی می فرمود : غیبت کننده اگر توبه کند آخرین کسی است که وارد بهشت میشود و اگر توبه نکند نخستین کسی است که وارد آتش می گردد. بحارالانوار جلد 75 صفحه 257 حدیث 48
مولا علی (ع) : مردی از امام علی (ع) سوال کرد : محبوبترین اعمال پیش خدا کدام است ؟ امام (ع) فرمود : انتظار فرج. بحارالانوار جلد 52 صفحه 122
امام صادق (ع) : خشم قلب دانا و حکیم را نابود می کند و هرکس مالک غضب خود نباشد مالک عقل خود نیست. ( عقل ندارد ) بحار الانوار جلد هفدهم جلد 2 صفحه 226
امام صادق (ع) : کار خوب و نیک کامل نمیشود مگر با سه چیز : 1.عجله در آن نمودن ( یعنی در انجام کار نیک و خوب سستی نکند و به تاخیر نیندازد ) 2.کم شمردن کار نیک اگرچه زیاد باشد.3. منت نگذاشتن. بحارالانوار جلد هفدهم جلد ۲ صفحه ۲۱۱
حضرت محمد (ص) : مهدی (عج) از فرزندان من است نامش نام من ( محمد ) و کنیه اش کنیه من ( ابوالقاسم ) میباشد در صورت و سیرت از همه کس به من شبیه تر است . برای او غیبتی است که در آن مردم دچار حیرت می گردند و بسیاری از دسته ها و گروه های مردم گمراه میشوند . آنگاه مانند ستاره تابانی از پرده غیبت به در می آید و زمین را پر از عدل و داد میکند آن چنان که پر از ظلم و ستم شده باشد. کتاب بحارالانوار جلد 51
امام کاظم (ع) : کسی که در پی روزی حلال برای خود و خانواده اش باشد ، همانند کسی است که در راه خدا جهاد کند. بحارالانوار جلد 103 صفحه 3 حدیث 7
حضرت محمد (ص) : انسان در قیامت قدم از قدم بر نمی دارد تا اینکه از چهارچیز سوال شود :
1.از بدن خود که در چه راهی آن را به کار گرفت. 2. و از عمرش که در کجا و چه راهی سپری کرد .3.و از مالش که از کجا به دست آورد و در کجا مصرف کرد .4.و از محب ما خاندان ( ائمه اطهار (ع) ) بحار الانوار جلد 103 صفحه 11 حدیث 47
حضرت محمد (ص) : حق فرزند بر پدرش سه چیز است : 1- نام نیکو برای او انتخاب شود 2- به او نوشتن بیاموزد 3- هنگامی که بالغ شد او را همسر دهد. مکارم اخلاق صفحه 220
پیامبر (ص) فرمودند : فرزندان خود را به نام پیامبران نامگذاری کنید ، و نیکوترین نامها عبدالله و عبدالرحمن است. مکارم اخلاق صفحه 22
امام حسین (ع) فرمود : اگر صد فرزند برای من متولد شود ، دوست دارم نام هر یک از آنان را جز علی نگذارم. روضة المتقین ، نشر بنیاد فرهنگ اسلامی ، جلد 8 ، صفحه 625
به امام سجاد (ع) گفته شد : ای فرزند رسول خدا (ص) حال شما چطور است ؟ فرمود : حال و روز کسی را دارم که هشت طلبکار دور او را گرفته اند ، خدای بزرگوار از من انجام واجبات را میخواهد ، و پیامبر روش و سنت خود را ، و خانواده غذا و خرجی را ، و نفس شهوت را ، و شیطان نافرمانی را ، و نگهبانان ( دو فرشته ثبت کننده اعمال انسان ) درست کرداری را ، و عزرائیل روح را ، و قبر جسم را بنابراین من در میان این همه طلبکار گرفتارم. بحارالانوار جلد 76 صفحه 15
امام علی (ع) فرمود : حال شما چطور است ؟ او در پاسخ گفت : امیدوار و بیمناکم بعد امام فرمود : هرکه امید به چیزی دارد آنرا طلب میکند ، و کسی که از چیزی بترسد از آن فرار خواهد کرد ، نمیدانم چگونه کسی ترس دارد ( از آتش دوزخ ) و شهوت به او روی میآورد ولی به خاطر ترس ( آتش دوزخ ) آنرا رها نمیکند ، و نمیدانم چه امید دارد مردی که بلا و گرفتاری به او روی میآورد ولی بخاطر چیزی که به آن امیدوار است شکیبایی پیشه نمیکند. بحارالانوار جلد 78 صفحه 51
حضرت محمد (ص) : ترک غیبت از ده هزار رکعت نماز مستحبی پیش خدا محبوبتر است. بحارالانوار جلد 75 صفحه 261 حدیث 66
حضرت علی (ع) : منفورترین مخلوقات نزد خدا غیبت کننده است. غررالحکم جلد 2 صفحه 824 حدیث 3128
شخصی از امام علی(ع) پرسید: بزرگترین گناه کبیره کدام است؟ آن حضرت در پاسخ فرمودند: مایوس و ناامید شدن از رحمت الهی. میزان الحکمه جلد 3صفحه 462
حضرت محمد (ص) : هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند ( عطر بزند ) و سپس از خانه خارج شود ، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت ، تا وقتی که به خانه برگردد ، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد. گزیده کافی جلد 5 صفحه 163 ، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال صفحه 559
حضرت محمد (ص) : بهترین مسجد برای زن کنج خانه است. نصایح صفحه 37 حدیث 686
حضرت محمد (ص) : نابود شدن ( جهنمی شدن ) زنان امت من بخاطر دو چیز است : 1. علاقه به طلا ( و مال دنیا ) 2. لباسهای نازک و بدن نما ، و نابود شدن ( جهنمی شدن ) مردان امت من در ترک علم ( یعنی دنبال فهمیدن دین و احکام آن نمی روند ) و جمع آوری مال ( جمع آوری مال از راه حلال مشکلی ندارد ، در صورتیکه که ما را از آخرت نیز غافل نکند ، و تا آنجایی که وسعمان می رسد به فقیران کمک کنیم ) ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 431
مولا علی (ع) : کسی که منتظر امر و فرمان ما باشد ، همانند کسی است که در راه خدا به خون خود غلتیده است. منتخب الاثر صفحه 496
امام علی (ع) : ناتوانترین مردم کسی است که از دوست گرفتن عاجز باشد و ناتوانترین از او کسی است که دوستی را که به دست آورده تباه سازد و از دست بدهد. بحارالانوار جلد 74 صفحه 278
مولا علی (ع) : بهترین دوست تو کسی است که تو را شیفته آخرت کند ، و نسبت به دنیا بی رغبت کند و تو را در فرمانبرداری از خدا کمک کند. غررالحکم جلد 3 صفحه 436
امام صادق (ع) فرمودند : دل حرم خداست ، پس غیر خدا را در حرم الهی جای مده. جامع الاخبار صفحه 518 حدیث 1468
مولا علی (ع) فرمودند : هرکس دوست دارد بداند جایگاهش نزد خدا چطور است ، باید ببیند مقام و مرتبه خدا پیش وی چقدر است ، زیرا کسی که کار دنیا و آخرت هر دو در اختیار او قرار گیرد ، و او کار آخرت را بر دنیا برگزیند ، پس خدا را دوست میدارد ، و کسی که کار دنیا را انتخاب کند ، خداوند پیش او ارزش و جایگاهی ندارد. بحارالانوار جلد 70 صفحه 25 حدیث 27
امام صادق (ع) : مردم سه دسته اند : دانشمند و دانشجو و خاشاک روی آب (که هر لحظه آبش به جانبی برد ) مانند مردمیکه چون تعمق دینی ندارند هر روز به کیشی گروند و دنبال هر صدائی برآیند. اصول کافی جلد 1 صفحه 41
امام صادق (ع) : ریشه های کفر سه چیز است : 1.حرص 2.تکبر 3.حسد اصول کافی جلد 3 صفحه 396
امام صادق (ع) : دنیا زندان مومن است و از چه زندانی خیر و خوشی آید ؟ اصول کافی جلد 3 صفحه 349
امام صادق (ع ) فرمود: بطول دادن رکوع و سجود مرد ننگرید، زیرا بآن عادت گرفته و اگر ترک کند، وحشتش گیرد، ولى براستى گفتار و اداء امانتش بنگرید. اصول کافى جلد 3 صفحه 165